30 Jan

Oportunități de carieră în domeniile vânzări și turism

obstacole1s

13 persoane din comunitatea harghiteană Corund s-au alăturat proiectului din convingerea că perfecționarea de lucrător comercial le va oferi mai multe șanse pe piața muncii. Câțiva dintre participanți au identificat deja locuri de muncă la care se solicită certificare în domeniu. Principalele așteptări au fost să acumuleze mai multe cunoștințe pentru a face față cerințelor unui loc de muncă în vânzări. Cursul s-a desfășurat în perioada 18-22 decembrie și a avut un impact foarte mare. Impresiile bune despre interacțiunea la curs au fost transmise mai departe la alți membri ai comunității și astfel a fost luată în considerare posibilitatea de a organiza un al doilea curs în localitatea Corund.

link1 În altă regiune a țării, în județul Constanța, cu o piață a muncii orientată pe turism, 12 persoane din Costinești au ales să se perfecționeze în meseria de recepționer hotel. Între 26-30 ianuarie 2015, aceștia s-au alăturat proiectului cu un scop clar de avea certificarea necesară pentru a se putea angaja în domeniu la începerea sezonului estival. O altă motivație a fost dorința de angajare pe termen mai lung. Au existat beneficiare care aveau experiență într-un loc de muncă la un hotel, dar lipsa certificării a condus la lipsa de continuitate. Unul dintre cele mai reprezentative exemple de impact este cazul unei beneficiare căreia, la numai o lună după finalizarea cursului, i s-a oferit post de recepționer de hotel în Costinești la Hotel Amiral.

Din discuțiile avute de consilierul de orientare profesională Raluca Boișteanu cu beneficiarii a reieșit influența pozitivă pe care a avut-o asupra participanților stilul de lucru al formatorilor. ”După curs, modul lor de a privi lucrurile s-a schimbat, beneficiarii au căpătat încredere în propriile forțe, dar cel mai important de menționat este că acum există dorința de a lucra cât mai repede. Mai mult, participanții au conștientizat dezavantajele muncii sezoniere”, a declarat aceasta după încheierea cursului.

Au existat beneficiari care au oferit testimoniale referitoare la desfășurarea cursului de formare. Beneficiara Timiş Simona a spus ”Mi-a plăcut foarte mult, a fost foarte benefic, pe înțelesul fiecăruia. Cursul te ajută în viață, în pregătirea pentru viitor.”

Am învățat despre multe instrumente folositoare. Am fost foarte mulțumită de organizarea foarte bună și de modul explicit al formatorului de a oferi informațiile necesare.”, a declarat Micu Daniela-Dumitra.

Părerea despre curs a Laurei Filip este de fapt o recomandare pentru toți cei aflați în căutarea unui loc de muncă: “Cursul de Recepționer Hotel este o oportunitate pentru cei care vor să se angajeze în turism, implicit și pentru mine. Un avantaj important este faptul ca a fost gratuit pentru beneficiari. Eu am reușit să asimilez destul de multe cunoștințe privind acest domeniu, dar și informații despre munca în echipă și comunicarea eficientă. În concluzie acest curs și diploma aferenta mi-au fost de mare ajutor si cu siguranță îmi vor fi și pe mai departe”.

14 Jan

Cum pot învăța singur o limbă străină?

germana-s

Azi, mai mult decât oricând, cunoașterea unei limbi străine a devenit o abilitate esențială. Nu doar pentru a accesa un loc de muncă mai bun, dar și pentru a ne lărgi propriul orizont de cunoaștere și a depăși limitele propriei culturi, deprinderea de a conversa și scrie într-o altă limbă este unul dintre acele lucruri în care merită să investim. Cu cât mai devreme, cu atât mai bine.

Înainte să cauți motive care să te împiedice să încerci, citește un scurt plan care te va ajuta să pornești la drum fără profesor. Trebuie să știi, însă, că tu ești profesorul și elevul, prin urmare, dacă nu te prezinți, nici elevul nu va avea ce să învețe. Cel mai important este să ai convingerea și motivația că poți începe să deprinzi mecanismul unei limbi noi, tot așa cum ai reușit să înveți limbajul matematic, chimia sau orice altă disciplină care ți-a făcut plăcere în școală.

  • Începe prin a-ți clarifica obiectivul: vrei să înveți o limbă străină nouă sau să îți îmbunătățești capacitatea de a vorbi în limba străină pe care ai început să o înveți la școală? Poate te gândești că vei putea munci în străinătate sau vei accesa un loc de muncă mai bine plătit în țară. Până la ce nivel vrei să ajungi și până când? Ce limbă ai ales? Vrei să începi de la zero o limbă rară, precum olandeza sau finlandeza? Ce cultură ai vrea să explorezi? Odată ce ai găsit răspunsuri la întrebările de mai sus, poți să îți faci un plan, pentru că deja știi obiectivul și motivația din spatele lui.

  • După ce ai stabilit obiectivul și motivația, treci la plan: cât timp ai la dispoziție? De câte ori pe săptămână te vei dedica? Aici contează cât de bun e managementul timpului propriu, dar este rezonabil să îți propui măcar o oră zilnic pe o perioadă de 2-3 luni, în care să îți pui bazele unei limbi pe care să o exersezi apoi cât de des ai ocazia. Schițează-ți un scurt plan de acțiune, cu termene limită, pe care să-l consulți zilnic, ca să îți menții motivația.

germana

  • Odată stabilite obiectivul, motivația și planul de acțiune, e timpul să începi. Nu amâna: cu cât lași mai mult timp între planificare și acțiune, cu atât vei tinde să reformulezi planul astfel încât să amâni momentul începutului sau vei renunța complet. Dacă acum citești acest articol, poți să îți faci chiar azi o oră timp pentru a începe să iei contact cu limba pe care de mult vrei să o înveți. Cei care au ajuns să vorbească fluent mai multe limbi străine recomandă să începi cu cele mai folosite 100 de cuvinte din limba respectivă și să formezi propoziții în cât mai multe combinații, cunoscând gramatica de bază. Ele te vor ajuta în conversația de bază, în propoziții precum Cum te numești? Cât e ceasul? Câți ani are sora ta? Cum pot ajunge la gară?

  • Adună-ți cele mai bune resurse care te vor ajuta să găsești cursuri audio, explicații gramaticale și exerciții online. Iată cele mai bune surse online unde vei găsi tot ce te interesează, în mai multe limbi străine:

  • BBC LanguagesUnul dintre cele mai mari portaluri pentru învăţarea unei limbi străine, care conţine lecţii de cultură şi vocabular pentru peste 40 de limbi străine diferite.

  • LiveMochaUn portal care îți oferă şi posibilitatea de a interacţiona cu alţi utilizatori şi de găsi un partener de studiu.

  • DuolingoUn website care conţine cursuri în 16 limbi, inclusiv română, cu mențiunea că explicațiile și instrucțiunile sunt în engleză pentru toate celelalte limbi.

  • Goethe-Verlag: O platformă cu sute de exerciții și fișiere audio cu lecții de vocabular organizate pe diferite teme, din română în 54 de limbi străine.

  • Surface LanguagesAici vei găsi expresii, exemple de pronunție și teste într-o varietate de limbi, gratuit.

  • 101 languagesUn portal cu lecţii și resurse pentru învăţarea a 101 limbi străine.

  • MemriseLecții de vocabular, exerciții și exemple în șase limbi străine pentru vorbitorii de limbă română.

  • LinguasnetO platformă cu câteva lecţii interactive de spaniolă, română, portugheză şi engleză care te familiarizează cu nivelul conversațional de bază.

  • Share TalkUn loc unde poți găsi un partener de conversație, nativ în limba pe care vrei să o înveți.

  • În funcție de limba pe care vrei să o începi, selectează 2-3 resurse care te interesează din lista de mai sus și treci la fapte: după ce deprinzi regulile gramaticale de bază și cele mai comune 100 de cuvinte, e important să asculți limba vorbită de nativi și să citești cât mai mult, pentru a-ți îmbogăți vocabularul. Pentru asta, e bine să ai la îndemână un dicționar pe care îl poți găsi gratuit online sau chiar Google Translate, unde poți asculta și pronunța în limba respectivă. Câte un articol pe zi, câte un jumătate de oră de ascultat radio sau TV în limba respectivă, timp de câteva luni îți vor aduce rezultate neașteptate.

  • Cel mai ușor deprinzi o limbă în mediul în care este vorbită, deci caută un context în care să poți practica limba, chiar dacă nu o stăpânești prea bine. Încearcă să intri în contact cu un vorbitor nativ sau cu altcineva care știe limba mai bine decât tine și elimină teama de a greși pentru că se va întâmpla inevitabil, însă aceasta este cea mai bună metodă de învățare.

Odată ce ți-ai format o minimă bază privind gramatica, topica frazei și un vocabular minimal, caută să citești și să asculți cu regularitate limba vorbită. Ține o evidență a cuvintelor noi pe care le-ai auzit și a contextelor în care sunt folosite. Prin asociere cu aceste contexte, vei reține mai ușor cuvintele și le vei putea folosi în situații similare. Internetul îți pune la îndemână o varietate de oportunități din care e de ajuns să îți alegi una sau două (un post de radio pe care să îl asculți frecvent sau un ziar online pe care să îl citești în fiecare săptămână) și vei vedea cât de mult ai progresat după numai două luni.

Pare dificil? Mai simplu spus decât făcut. Tocmai de aceea te încurajăm să faci primul pas: ce limbă străină vrei să adaugi în portofoliul tău lingvistic?

14 Jan

Ger sau căldură? Cum poți deveni meteorologul propriilor emoții

pic-emotii-s

Nu putem controla vremea de afară, însă putem să ne gestionăm climatul interior, prin formarea și exersarea unor abilități de “meteorologi ai emoțiilor”. Cercetările recente din domeniile psihologiei și medicinei arată că putem să ne gestionăm emoțiile, care sunt responsabile pentru starea noastră de bine, atât psihic, cât și fizic. Stresul, anxietatea, frica și, în general, emoțiile negative sunt factori agravanți în numeroase boli, precum ulcerul, depresia, diabetul, hipertensiunea sau alte afecțiuni cardiace.

Pentru a înțelege cum sau dacă putem controla emoțiile, trebuie să știm de unde vin ele.

Emoțiile sunt trăiri subiective, cu manifestări psiho-fiziologice, reacții biologice și stări mentale. Prin urmare, emoția vine ca reacție la un stimul, este asociată cu un înțeles, ceea ce o face să fie o trăire subiectivă, și generează răspunsuri, atât fizice, cât și psihice, importante pentru sistemul nostru de credințe și comportamentul nostru. Deși emoțiile par că nu implică un proces de gândire, fiind reacții automate, partea cognitivă joacă un rol important: de exemplu, frica apare ca un răspuns la o situație percepută ca fiind periculoasă. Conștientizarea pericolului, care se manifestă prin reacții fiziologice (bătăi rapide ale inimii, tensiune musculară, transpirație), este esențială în interpretare și, deci, în generarea emoției. Procesul are loc foarte rapid și antrenează mai multe părți ale creierului, în special amigdala și sistemul limbic, adică zona centrală a creierului nostru antrenată în majoritatea emoțiilor primare (supărare, dezgust, teamă, fericire, tristețe sau surprindere).

Un model simplu prin care ne putem imagina generarea emoției este următorul:

pic-emotii

Gestionarea emoțiilor presupune intervenții la nivelul fiecărei etape, prin:

  • Selecția situației la care ne expunem: atât cât se poate, putem evita să ne expunem situațiilor care ne generează emoții negative, precum confruntarea autorității, abordarea unui subiect care naște controverse de fiecare dată sau ocolirea situațiilor periculoase. Nu întotdeauna putem alege situațiile cărora suntem expuși, tocmai de aceea intervenția asupra situației, prin selecție sau modificare, are destule limite.
  • Modificarea situației: când ne confruntăm cu un termen limită și sarcina pe care o avem de îndeplinit ne provoacă teamă sau neplăcere, putem schimba condițiile situației, găsind ceva plăcut sau schimbând sarcina cu una mai plăcută.
  • Modificarea atenției: în generarea emoțiilor, importanța pe care o acordăm stimulului sau situației este vitală. Dacă alegem să ne concentrăm pe elementele care ne cauzează grija sau teama, cum ar fi timpul rămas până la îndeplinirea unei sarcini obligatorii sau propriile defecte, riscul este să accentuăm starea negativă. Distragerea temporară a atenției de la situația care ne produce îngrijorare poate fi o cale de a reduce emoțiile, însă nu poate funcționa întotdeauna. de multe ori, când suntem martori ai unei situații violente sau avem amintiri care ne provoacă furie, concentrarea atenției în alte direcții poate fi o metodă de a evita generarea unor emoții care ne marchează. Persoanele care s-au confruntat în trecut cu traume aleg să își direcționeze atenția către amintiri mai puțin dureroase, ca formă de a gestiona propriile emoții.
  • Schimbarea cognitivă: cea mai dificilă, dar și mai eficientă strategie de gestionare a emoțiilor implică tocmai schimbarea percepției cu privire la situația cu care ne confruntăm, pentru a-i modifica înțelesul. Pentru că știm că orice emoție presupune o trăire subiectivă, sensul pe care îl asociem unei situații este elementul care ne poate reda controlul sau, dimpotrivă, ține prizonierii propriilor emoții. Metodele testate până acum care s-au dovedit a fi eficiente pe termen lung sunt reinterpretarea înțelesului unui eveniment astfel încât să-i micșorăm impactul emoțional. Spre exemplu, când credem că nu am făcut suficient de bine față unui eveniment important pentru noi, tindem să calificăm rezultatul drept eșec. Când ne distanțăm de situație, putem să reinterpretăm situația ca o experiență utilă, din care putem extrage mai multe concluzii la care nu am fi avut acces altfel. Un interviu ratat este o experiență în plus care ne poate face să fim mai bine pregătiți data viitoare. O situație în care am fost emoționați când am vorbit în public poate deveni mai puțin dramatică, dacă reușim să o privim cu detașare și să înțelegem ce a funcționat prost. Umorul și distanțarea pot fi și ele forme de a modera impactul unei situații care ne provoacă anxietate. Deși nu este simplu, schimbarea cognitivă stă în forțele noastre și presupune o înțelegere a situației care ne-a provocat emoțiile negative și, cel mai important, o alegere conștientă de a îi oferi o interpretare care să ne ajute pe viitor. Ea vine în momentul în care realizăm că nu ceilalți, ci noi înșine suntem responsabili pentru emoțiile pe care le trăim.
  • Transformarea răspunsului: în fine, atunci când simțim cum ne cuprinde emoția eliberată ca urmare a răspunsului generat de o situație complicată, mai avem o șansă de a ne controla exprimarea ei. Suprimarea, deși nu este cea mai bună soluție, tocmai pentru că nu presupune confruntarea cu situația sau cu sensul pe care îi dăm stimulului, poate să ne ajute pe termen scurt să evităm consecințele neplăcute ale unei emoții negative. Suprimarea, adică inhibarea emoției, sau generarea forțată a unui comportament care disimulează, păstrarea calmului sau controlul expresiilor faciale pot duce pe termen lung la o agravare a stării emoționale. În situații în care suntem forțați, însă, să ne controlăm reacțiile, transformarea răspunsului prin suprimare poate fi o tactică pe termen scurt de a controla emoțiile. Confruntarea cu ele sau eliberarea lor va reveni, însă, mai târziu, ceea ce ne duce la concluzia că schimbarea cognitivă prin modificarea sensului situației este calea cea mai profundă de a ne câștiga echilibrul emoțional.

Studiile neurologice și psihologice ne dau suficiente motive să credem că putem fi meteorologii propriilor emoții. În contextul în care avem cunoștințele și experiența care ne califică pentru un loc de muncă, de exemplu, diferența între cei care reușesc să progreseze și cei care rămân pe loc o face puterea individuală de a ne gestiona propriile obstacole emoționale. Exercițiul constant și conștient de a recunoaște ce ne face să fim anxioși, temători sau furioși, admiterea faptului că putem alege cum să ne manifestăm și efortul de a reinterpreta experiențe trecute în folosul nostru ne ajută să prevedem vremea senină sau măcar să ne înarmăm cu o umbrelă când simțim că vine ploaia.

Pentru acest articol, am folosit următoarele surse disponibile online în limba engleză:

Copyright © 2014-2015. Toate drepturile rezervate.